De laatste jaren zijn illustraties steeds populairder geworden in de digitale wereld. Het is dan ook een van de grote trends op het gebied van grafisch design.

Wat is een illustratie? 

In het algemeen is een illustratie een digitaal gemaakte afbeelding die helpt om iets duidelijk of aantrekkelijk te maken. Ze kunnen gebruikt worden voor technische, wetenschappelijke, creatieve en marketing uitingen. 

In de marketing bevatten illustraties vaak een boodschap of een idee. Illustraties zijn geschikt voor ieder medium waar afbeeldingen toegepast kunnen worden.

Je kunt een illustratie bijvoorbeeld gebruiken voor:

  • Blog posts
  • Nieuwsbrieven
  • Social media
  • Landing pagina’s 
  • Websites
  • Mobiele apps 
  • Boarding cards 
  • Infographics 
  • Kaarten 
  1. Illustraties laten je opvallen tussen de concurrentie. 

Hoe vaak beland je niet op een website en kom je meteen foto’s tegen die in scene zijn gezet. Denk aan de neppe meetings, de neppe glimlachen en de neppe teams. 

Is dat echt wat je wilt voor jouw merk? 

Hiervoor in de plaats kun je een creatieve originele illustratie gebruiken. Deze kan geheel naar eigen wens worden gemaakt en zorgt er zeker voor dat jij je onderscheid van je concurrenten. Daarnaast kan ik er voor zorgen dat de illustratie volledig aansluit bij het merk dat je naar buiten toe wilt uitdragen. 

  1. Illustraties zijn visuele triggers. 

Neurologische wetenschappers weten al jaren dat mensen afbeeldingen veel sneller oppakken dan een tekst. Onze hersenen kunnen heel makkelijk de efficiëntie van een afbeelding opslaan. Mensen zijn maar 1/10 van een seconde nodig om een algeheel beeld te vormen van een illustratie of element van een illustratie. Wil je dus dat jouw boodschap sneller en duidelijk wordt overgebracht. Dan is het zeker aan te raden om hierbij een illustratie te gebruiken. 

  1. Illustraties zijn een algemene taal. 

Iedereen kent wel het gezegde: Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden. Dit is zeker waar. Zeker als je een internationaal publiek hebt is het aan te raden om illustraties te gebruiken. Het maakt namelijk niet uit waar een illustratie wordt gezien, deze zal altijd duidelijk weergeven wat bedoeld wordt. En overal ter wereld begrepen worden, zelfs als je de taal van de andere persoon niet eens spreekt. Ook zijn illustraties makkelijker te begrijpen voor mensen die wat meer moeite hebben met het lezen van grote teksten. Het biedt een grote gebruikers ervaring. 

Diversiteit is 1 van de redenen waarom een illustratie zo belangrijk kan zijn voor jouw merk, om zoveel mogelijk mensen te kunnen bereiken binnen jouw doelgroep. 

  1. Illustraties versterken een boodschap. 

Illustraties zijn een methode om te communiceren met afbeeldingen. Of dit nou het vertellen van een verhaal is of het overbrengen van een boodschap. De illustratie helpt de lezer de tekst beter te begrijpen. Omdat er onderdelen uit de tekst worden afgebeeld in de illustratie of om de tekst te verduidelijken. Het combineren van tekst en illustraties kan complexe concepten of ideeën kracht bij zetten. Het verhelderd, presenteert informatie en maakt de informatie interessanter. Het helpt interesse creëren in nieuwe onderwerpen of onbekende projecten. 

  1. Illustraties worden sneller onthouden. 

Mensen onthouden plaatjes sneller dan woorden. Specialisten hebben uitgezocht dat mensen slechts 10% onthouden van de tekst die ze lezen. Terwijl dit percentage op 65% ligt wanneer tekst kracht word bij gezet door een illustratie. Dit betekent dat mensen 5 keer sneller je merk, je product, je service of je bericht gaan onthouden. 

  1. Illustraties zijn emotionele hulpmiddelen. 

Aarron Walter zei: “Veel websites en applicaties creëren een nog betere ervaring. Ze herschikken de hiërarchie van behoeften met een nieuwe toplaag die bestaat uit plezier, vreugde en genot.” Wat als een interface je zou kunnen helpen bij het voltooien van een moeilijke opdracht en een glimlach op je gezicht kan toveren? Dat is toch veel krachtiger? 

Dat zou een ervaring zijn die je een vriend zou aanbevelen. Dat zou veel krachtiger zijn en is het verspreiden waard. Daarom moeten illustraties emoties overbrengen. De kleur, de lettertypen, de samenstelling. Alle visuele details hebben invloed op de emotie van je bezoekers en beïnvloeden daarmee hoe zij jouw product of dienst waarnemen. Hoe ze die gebruiken of hoe ze deze onthouden. 

  1. Illustraties vertellen een verhaal. 

Storytelling in marketing is het gebruiken van een verhaal om uw merk te verbinden met klanten, waarbij je rekening houd met de waarden en visie van het bedrijf. Overigens kan ik als ontwerper originele illustraties tekenen die een verhaal vertellen, een stijl bepalen, een boodschap overbrengen of de voordelen van jouw oplossing introduceren. Waarbij ik rekening houd met jouw doelgroep en de communicatie van jouw merk.

Storytelling is een van de beste manieren om een bezoeker te identificeren met jouw merk. Het creëert een relatie tussen jouw klanten en jou.Illustraties zijn dus een heel belangrijk aspect van het ontwerp van verschillende media-uitingen. Zorg voor een geweldige gebruikservaring. Niet alleen in termen van grafisch ontwerp, maar ook in termen van bruikbaarheid, toegankelijkheid en begrijpelijkheid. 

Ben jij klaar voor een illustratie die op een creatieve manier de unieke boodschap van je merk overbrengt? Ik help je hier graag bij. Vraag vrijblijvend naar de mogelijkheden door een mailtje te sturen naar: info@natasjaweidijk.nl